Rolstoelvoorziening
Kunt u door ziekte, ouderdom of een beperking zich niet meer goed in en om uw woning bewegen? Dan heeft u vaak een hulpmiddel nodig. Een rolstoel kan zo’n hulpmiddel zijn. Maak een afspraak om uw probleem te bespreken met één van onze consulenten.
Hoe werkt het?
Wilt u weten waarmee we u kunnen ondersteunen? Maak dan een Wmo melding. Op basis hiervan maken we met u een afspraak.
Liever telefonisch? Bel voor een afspraak met één van onze consulenten 0183 - 51 60 60.
- U bespreekt tijdens de afspraak met de consulent wat uw probleem is. Samen met u kijken we welke oplossingen er zijn en welke hulp u nodig heeft. Het kan zijn dat een rolstoel de oplossing is.
- De consulent heeft 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die wij u willen bieden.
- Daarna kunt u eventueel een aanvraag voor een rolstoel indienen. De consulent kan u hier meer over vertellen.
- Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u ons besluit op uw aanvraag.
Welke vorm van ondersteuning kiest u?
Als u een indicatie krijgt voor een rolstoel, kunt u die rolstoel op 2 manieren krijgen:
- De gemeente regelt en betaalt de rolstoel voor u (Zorg in Natura). Wij regelen dit met één van de zorgaanbieders met wie wij een contract hebben. De zorgaanbieder zorgt bijvoorbeeld ook voor een vervangende rolstoel bij reparatie of onderhoud.
- U krijgt een persoonsgebonden budget (PGB) en regelt en betaalt daarmee zelf de rolstoel. U koopt de rolstoel zelf (binnen de voorwaarden) en regelt zelf vervanging bij reparatie of onderhoud.
U maakt deze keuze in het gesprek met de consulent.
Wat zijn de kosten?
U betaalt geen eigen bijdrage voor de rolstoel.
Handig om te weten
- We kijken altijd eerst of u nog op een andere manier geholpen kunt worden. Bijvoorbeeld door andere meubels zoals een bureaustoel op wielen, een leunstoel met goede zithoogte en armleggers waarop u kunt steunen, de zogenaamde seniorenstoel of een rollator. Zijn deze meubels geen oplossing voor uw probleem? Dan kunt u in aanmerking komen voor een rolstoel via de gemeente.
- Heeft u voor een tijdelijke periode een rolstoel, een tillift of een douchestoel nodig (bijvoorbeeld na een operatie)? Neemt u dan contact op met een thuiszorgwinkel: Medipoint, Welzorg of Vegro.
Uhulpmiddel is in onderhoud bij Welzorg of Medipoint. Voor vragen of bij een storing kunt u contact opnemen met één van beide klantenservices, controleer van tevoren bij wie uw hulpmiddel in onderhoud is.
- Medipoint: 088 12 48 203 (24 uur per dag), website: www.medipoint.nl/wmo, email: wmo.tilburg@medipoint.nl.
- Welzorg: 088 - 0016 700 (24 uur per dag), website: Mijn.Welzorg.nl, email: info@welzorg.nl.