Rolstoelvoorziening

Kunt u door ziekte, ouderdom of een beperking zich niet meer goed in en om uw woning bewegen? Dan heeft u vaak een hulpmiddel nodig. Een rolstoel kan zo’n hulpmiddel zijn. Maak een afspraak om uw probleem te bespreken met één van onze consulenten.

Maak een Wmo melding

Hoe werkt het?

Wilt u weten waarmee we u kunnen ondersteunen? Maak dan een Wmo melding. Op basis hiervan maken we met u een afspraak.

Liever telefonisch? Bel voor een afspraak met één van onze consulenten 0183 - 51 60 60.

  • U bespreekt tijdens de afspraak met de consulent wat uw probleem is. Samen met u kijken we welke oplossingen er zijn en welke hulp u nodig heeft. Het kan zijn dat een rolstoel de oplossing is.
  • De consulent heeft 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die wij u willen bieden.
  • Daarna kunt u eventueel een aanvraag voor een rolstoel indienen. De consulent kan u hier meer over vertellen.
  • Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u ons besluit op uw aanvraag.

Welke vorm van ondersteuning kiest u?

Als u een indicatie krijgt voor een rolstoel, kunt u die rolstoel op 2 manieren krijgen:

  1. De gemeente regelt en betaalt de rolstoel voor u (Zorg in Natura). Wij regelen dit met één van de zorgaanbieders met wie wij een contract hebben. De zorgaanbieder zorgt bijvoorbeeld ook voor een vervangende rolstoel bij reparatie of onderhoud.
  2. U krijgt een persoonsgebonden budget (PGB) en regelt en betaalt daarmee zelf de rolstoel. U koopt de rolstoel zelf (binnen de voorwaarden) en regelt zelf vervanging bij reparatie of onderhoud.

U maakt deze keuze in het gesprek met de consulent.

Wat zijn de kosten?

U betaalt geen eigen bijdrage voor de rolstoel.

Handig om te weten

  • We kijken altijd eerst of u nog op een andere manier geholpen kunt worden. Bijvoorbeeld door andere meubels zoals een bureaustoel op wielen, een leunstoel met goede zithoogte en armleggers waarop u kunt steunen, de zogenaamde seniorenstoel of een rollator. Zijn deze meubels geen oplossing voor uw probleem? Dan kunt u in aanmerking komen voor een rolstoel via de gemeente.
  • Heeft u voor een tijdelijke periode een rolstoel, een tillift of een douchestoel nodig (bijvoorbeeld na een operatie)? Neemt u dan contact op met een thuiszorgwinkel: Medipoint, Welzorg of Vegro.
  • Uhulpmiddel is in onderhoud bij Welzorg of Medipoint. Voor vragen of bij een storing kunt u contact opnemen met één van beide klantenservices, controleer van tevoren bij wie uw hulpmiddel in onderhoud is.

  • Medipoint: 088 12 48 203 (24 uur per dag), website: www.medipoint.nl/wmo, email: wmo.tilburg@medipoint.nl.
  • Welzorg: 088 - 0016 700 (24 uur per dag), website: Mijn.Welzorg.nl, email: info@welzorg.nl