Achtergrond Golf boven
Achtergrond Golf onder

Veelgestelde vragen inkomenstoets huishoudelijke hulp Wmo

Op 12 december heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de inkomenstoets.

Dit betekent dat de toets komt te vervallen per 1 januari 2024. Hiermee kunnen alle inwoners vanaf 1 januari 2024 een aanvraag voor huishoudelijke hulp doen. Hier vallen vanaf dan ook de mensen met een te hoog inkomen onder. Zij waren voorheen uitgesloten. Wij vragen u wel uw noodzaak goed af te wegen en alleen een aanvraag in te dienen als u echt geen andere mogelijkheid heeft. Kunt u zelf particuliere hulp betalen? Of heeft u een familielid of kennis die kan helpen? Vraag dat eerst in uw omgeving. Zo houden we de zorg beschikbaar voor iedereen voor wie dat noodzakelijk is. De inkomenstoets zal weer worden ingevoerd zodra daar aanleiding toe is.

Heeft u vragen over wat dit voor u betekent? Lees hieronder de veelgestelde vragen met antwoorden.

Staat uw vraag er niet bij? Stuur dan een mail naar ons@gemeentealtena.nl

Ik heb al huishoudelijke hulp. Verandert er iets voor mij?

Ik heb nu huishoudelijke hulp. Verandert er ook iets voor mij?

Nee, er verandert niets voor u.

Ik heb nu huishoudelijke hulp. Wat zijn de kosten vanaf 1 januari 2024?

Per 1 januari 2024 betaalt u € 20,60 per maand.

Bij wie kan ik terecht als ik vragen heb over mijn huishoudelijke hulp die ik nu heb?

Bij uw zorgaanbieder of bij een Wmo-medewerker van OnS Altena. Voor OnS Altena kunt u bellen naar het telefoonnummer 0183 - 51 60 60.

Ik heb in 2023 een aanvraag ingediend voor huishoudelijke hulp en ik heb nog niets gehoord.

Ik sta al lang op de wachtlijst en ik heb nog niets gehoord. Wat nu?

Staat u al langer op de wachtlijst en heeft u nog niets van de gemeente gehoord? Neem dan contact op met OnS Altena via ons@gemeentealtena.nl of bel naar 0183 - 51 60 60.

Ik heb vanaf 1 juli 2023 huishoudelijke hulp aangevraagd en ik heb een te hoog inkomen. Wat nu?

Heeft u een te hoog inkomen? Dan neemt een Wmo-consulent van OnS Altena contact met u op. Er wordt een afspraak met u ingepland voor een onderzoek (keukentafelgesprek). Na dat onderzoek kunt u het besluit tegemoet zien. Dit is in elk geval na 1 januari 2024.

Kan ik alvast contact opnemen met de zorgverlener zodat ik op de wachtlijst kom te staan?

Nee, als u nog geen besluit van de gemeente heeft ontvangen dan kunt u zich niet aanmelden bij de zorgverlener voor huishoudelijke hulp. Wel kunt u proberen om eventueel een particuliere hulp in te schakelen. U kunt ook vragen of een familielid of kennis dit voor u kan doen.

Kan ik alvast contact opnemen met de zorgverlener zodat ik eerder aan de beurt ben?

Nee, als u nog geen besluit van de gemeente heeft ontvangen dan kunt u zich niet aanmelden bij een zorgverlener. Wel kunt u proberen om eventueel een particuliere hulp in te schakelen. U kunt ook vragen of een familielid of kennis dit voor u kan doen.

Hoe komt het dat de inkomenstoets nu opeens losgelaten wordt?

De inkomenstoets is losgelaten door verschillende uitspraken van rechters en het advies van de vaste commissie van bezwaren in Altena.

Hoe lang is de wachtlijst?

Er zijn verschillende wachtlijsten. Als u zich heeft aangemeld voor huishoudelijke hulp dan duurt het 3 maanden voordat uw aanvraag wordt onderzocht. Dit is inclusief de wettelijke termijn van 6 weken voor het aanvragen en afronden van een onderzoek (keukentafelgesprek). Daarnaast hebben aanbieders een gemiddelde wachttijd van ongeveer 2 maanden.

Mag ik zelf een zorgverlener kiezen?

Ja, u mag zelf een zorgverlener kiezen.

Ik ontvang nu een Persoonsgebonden budget

Ik krijg huishoudelijke hulp. Verandert er nu iets voor mij?

Nee, er verandert niets voor u.

Mijn aanvraag voor huishoudelijke hulp is afgewezen op basis van de inkomenstoets

Mijn aanvraag voor huishoudelijk hulp is afgewezen door een te hoog inkomen. Kom ik nu wel in aanmerking?

U kunt vanaf 1 januari 2024 een nieuwe melding doen om huishoudelijke hulp te ontvangen. Wij vragen u wel uw noodzaak goed af te wegen en alleen een melding in te dienen als u echt geen andere mogelijkheid heeft. Kunt u zelf particuliere hulp betalen? Of heeft u een familielid of kennis die kan helpen? Vraag dat eerst in uw omgeving. Zo houden we de zorg beschikbaar voor iedereen voor wie dat noodzakelijk is.

Wanneer hoor ik of ik in aanmerking kom voor huishoudelijke hulp?

Er zijn verschillende wachtlijsten. Als u zich heeft aangemeld voor huishoudelijke hulp dan duurt het 3 maanden voordat uw melding wordt onderzocht. Dit is inclusief de wettelijke termijn van 6 weken voor het aanvragen en afronden van een onderzoek (keukentafelgesprek). Daarnaast hebben aanbieders een gemiddelde wachttijd van ongeveer 2 maanden.

Mijn aanvraag is eerder afgewezen. Heb ik nu wel recht op huishoudelijke hulp?

U kunt u vanaf 1 januari 2024 een melding doen om huishoudelijke hulp te ontvangen. Wij vragen u wel uw noodzaak goed af te wegen en alleen een melding in te dienen als u echt geen andere mogelijkheid heeft. Kunt u zelf particuliere hulp betalen? Of heeft u een familielid of kennis die kan helpen? Vraag dat eerst in uw omgeving. Zo houden we de zorg beschikbaar voor iedereen voor wie dat noodzakelijk is.

Moet ik zelf actie ondernemen om huishoudelijke hulp aan te vragen?

Een nieuwe melding kunt u zelf indienen na 1 januari 2024.

Hoe lang is de wachtlijst?

De wachtlijst voordat uw melding onderzocht wordt is 3 maanden, inclusief de wettelijke termijn van 6 weken voor een onderzoek (keukentafelgesprek). Daarnaast hebben aanbieders een gemiddelde wachttijd van ca 2 maanden.

Mag je zelf een zorgverlener kiezen?

Ja.

Moet ik weer van voor af aan beginnen?

Ja, u kunt een aanvraag indienen na 1 januari 2024. Wij vragen u wel uw noodzaak goed af te wegen en alleen een melding in te dienen als u echt geen andere mogelijkheid in uw sociale kring hebt om dit op te lossen of als u zelf een particuliere hulp kun betalen. Zo houden we de zorg beschikbaar voor iedereen voor wie dat noodzakelijk is. Als u toch besluit een melding huishoudelijke ondersteuning te doen kan dat vanaf 1 januari 2024.

Kan ik voorrang krijgen omdat ik geen mantelzorger heb?

Nee, elke melding voor huishoudelijke ondersteuning wordt behandeld op datum van ontvangst. Wel wordt gekeken naar de urgentie van de noodsituatie.

Ik heb met spoed huishoudelijke hulp nodig. Heb ik recht op voorrang?

Ik moet binnenkort naar het ziekenhuis en ik heb met spoed huishoudelijke hulp nodig. Wat kan ik doen? Heb ik recht op voorrang?

De mogelijkheden kunt u bespreken met een Wmo-consulent van OnS Altena. U kunt hiervoor bellen naar het telefoonnummer 0183 - 51 60 60.

Ik heb geen aanvraag ingediend omdat ik een te hoog inkomen heb.

Ik heb nu geen aanvraag ingediend omdat ik dacht dat ik een te hoog inkomen had. Kan ik nu wel een aanvraag doen?

Ja, na 1 januari 2024 kunt u een aanvraag doen. Wij vragen u wel uw noodzaak goed af te wegen en alleen een aanvraag in te dienen als u echt geen andere mogelijkheid heeft. Kunt u zelf particuliere hulp betalen? Of heeft u een familielid of kennis die kan helpen? Vraag dat eerst in uw omgeving. Zo houden we de zorg beschikbaar voor iedereen voor wie dat noodzakelijk is.

Ik ga nu een aanvraag indienen. Wanneer hoor ik over het besluit?

Op dit moment duurt het 3 maanden voordat uw aanvraag in behandeling wordt genomen. Dit is inclusief de wettelijke termijn van 6 weken voor het aanvragen en afronden van een onderzoek (keukentafelgesprek). Daarna volgt een onderzoek en ontvangt u het besluit van de gemeente.

Wat is de duur de wachttijden/wachtlijsten?

Er zijn verschillende wachtlijsten. Als u zich heeft aangemeld voor huishoudelijke hulp dan duurt het 3 maanden voordat uw aanvraag wordt onderzocht. Dit is inclusief de wettelijke termijn van 6 weken voor het aanvragen en afronden van een onderzoek (keukentafelgesprek). Daarnaast hebben aanbieders een gemiddelde wachttijd van ongeveer 2 maanden.