Hulp bij het huishouden
Misschien lukt het u niet meer om zelf uw huis schoon te maken en te houden. Dan kunt u hulp bij het huishouden regelen. Iemand anders doet dan de huishoudelijke taken voor u. U kunt zelf een huishoudelijke hulp regelen of u maakt een afspraak met één van onze consulenten.
Hoe werkt het?
Wilt u weten waarmee we u kunnen ondersteunen? Maak dan een Wmo melding. Op basis hiervan maken we met u een afspraak.
Liever telefonisch? Bel voor een afspraak met één van onze consulenten 0183 - 51 60 60.
- U bespreekt tijdens de afspraak met de consulent wat uw probleem is. Samen met u kijken we welke oplossingen er zijn en welke hulp u nodig heeft. Het kan zijn dat hulp bij het huishouden de oplossing is.
- De consulent heeft 6 weken* de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die wij u willen bieden.
- Daarna kunt u eventueel een aanvraag voor hulp bij het huishouden indienen. De consulent kan u hier meer over vertellen.
- Binnen 2 weken* na de aanvraag ontvangt u ons besluit op uw aanvraag.
Op dit moment zijn er langere wachttijden. Aanbieders van huishoudelijke hulp hebben te maken met personeelstekorten. Dit is een landelijk probleem. Hierdoor zijn er langere wachttijden voor inwoners die huishoudelijke hulp nodig hebben. De gemeenten Altena, Drimmelen en Geertruidenberg zijn met de verschillende dienstverleners in gesprek gegaan om de wachtlijsten zo kort mogelijk te houden. Tijdens een telefonische afspraak kunnen we u meer informatie geven.
Welke vorm van ondersteuning kiest u?
Als u een indicatie krijgt voor hulp bij het huishouden, kunt u die hulp op 2 manieren krijgen:
- De gemeente regelt en betaalt de huishoudelijke hulp voor u (Zorg in Natura). U krijgt dan hulp van één van de aanbieders met wie wij een contract hebben. De zorgaanbieder zorgt bijvoorbeeld voor vervangende hulp bij ziekte en vakantie.
- U krijgt een persoonsgebonden budget (PGB) en regelt en betaalt daarmee zelf een huishoudelijke hulp. U zoekt zelf een hulp en regelt zelf vervanging bij ziekte en vakantie.
U maakt deze keuze in het gesprek met de consulent.
Wat zijn de kosten?
U betaalt een eigen bijdrage voor de hulp bij het huishouden. U betaalt maximaal € 19,00 per maand (per 1 januari 2024 € 20,60). Kijk voor meer informatie over de eigen bijdrage op de website van het CAK. Per 1 januari 2024 vervalt de inkomenstoets. Lees het nieuwsbericht hierover en raadpleeg de veelgestelde vragen.
Handig om te weten
- We kijken altijd eerst of u nog op een andere manier geholpen kunt worden. Is er geen andere oplossing? Alleen dan komt u in aanmerking voor hulp in het huishouden via de gemeente.
- Heeft u huishoudelijke hulp nodig na een operatie of ziekenhuisopname? Sommige zorgverzekeringen vergoeden dan een aantal uur huishoudelijke hulp. Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekering.