Veel gestelde vragen PFAS in Altena

Waarom is er in Altena maar 1 locatie onderzocht?

Het onderzoek richt zich op de gemeenten rondom het bedrijf Chemours. Altena is gevraagd met 1 locatie deel te nemen zodat duidelijk zou worden of er aantoonbare verschillen zijn tussen deze gemeenten en een locatie op wat meer afstand

Waarom is er gekozen voor Werkendam?

Omdat deze locatie het dichtst aansluit bij de gemeenten die om het onderzoek hebben gevraagd.

Welke locatie in Werkendam is onderzocht?

Dat zeggen we niet. Het is voor de uitkomst niet van belang en we willen niet dat deze locatie overstelpt wordt met vragen.

Waarom zijn er niet meer locaties in Altena onderzocht?

De gemeenten rondom het bedrijf Chemours wilden dit onderzoek in verband met mogelijke vervuiling door dit bedrijf. Altena was referentiegemeente en is gevraagd om met 1 locatie deel te nemen.

Worden ook andere locaties in Altena onderzocht?

Het onderzoek is nog niet afgerond. Altena vraagt het RIVM om ook andere locaties in onze gemeente te betrekken bij het onderzoek.

Waarom het advies om geen eieren van hobbykippen te eten in heel Altena?

Het overgrote deel van onze gemeente is niet onderzocht. Maar wij kunnen niet uitsluiten dat de waarden die daar  bij onderzoek gevonden worden, anders zijn dan in Werkendam. Als gemeente kiezen we ervoor om het zekere voor het onzekere te nemen en deze waarschuwing uit voorzorg te delen met al onze inwoners.

Wat is een referentiegemeente?

Bij een groot onderzoek wil men niet alleen meten wat de resultaten zijn in het onderzoeksgebied maar wil men deze resultaten ook kunnen vergelijken met andere gebieden. Werkendam was in dit geval een van de ‘andere’ gebieden. Deze andere gebieden worden ‘referentiegemeenten’ genoemd.

Hoeveel PFAS zit er in de onderzochte eieren?

Daar kunnen wij geen mededelingen over doen. We kunnen alleen aangeven dat ook in Werkendam de waarden te hoog zijn.