Achtergrond Golf boven
Achtergrond Golf onder

Bandijk Werkendam

Verkeersmaatregelen en faunapassages Bandijk

Na verschillende signalen van omwonenden en weggebruikers heeft de gemeente Altena in 2023 onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid op een deel van de Bandijk tussen Werkendam en de Veerweg. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de gemeente een aantal schetsontwerpen ontwikkeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. In december 2023 informeerden wij omwonenden over deze schetsontwerpen tijdens een informatiebijeenkomst. De presentatie van de bijeenkomst in december en de eerdere schetsontwerpen is gepubliceerd op de website .

De reacties en voorstellen die tijdens de bijeenkomst in december 2023 zijn opgehaald, zijn verkeerskundig getoetst en waar mogelijk verwerkt in het voorlopig ontwerp. Hieronder leest u wat de beoogde maatregelen zijn, wat de gehonoreerde maatregelen zijn en wat de niet gehonoreerde maatregelen zijn.

    De maatregelen in het schetsontwerp

    Uit het eerder genoemde onderzoek is een maatregelenpakket opgesteld, wat is voorgelegd op de bewonersavond. Hieronder lichten wij toe welke van deze gepresenteerde maatregelen wel of niet worden toegepast. Ook zijn er door omwonenden een aantal maatregelen aangedragen die uitgevoerd gaan worden. Deze worden verderop toegelicht.

    1. Met het leggen van drempels zou te hard rijden worden ontmoedigd. Het uitgangspunt was in totaal 19 drempels. Echter gaven de bewoners en de bewonersvereniging aan dit niet wenselijk te vinden. Deze drempels worden dus niet gelegd. 
    2. De kruispunten worden verhoogd aangelegd in een afwijkende kleur en een uniforme inrichting. Zo wordt de aanrijdsnelheid verlaagd en het attentieniveau verhoogd. Zie afbeelding 1 en afbeelding 2.
    3. Duidelijkheid van voorrangssituatie voor de fietsers wordt sterk verbeterd door de oversteken in een rode kleur uit te voeren en de fietsoversteken over de zijwegen in de voorrang te zetten.
    4. Zowel de komgrens als de kruising met de Biesboschhaven Zuid zijn niet voldoende duidelijk. Door deze opnieuw aan te pakken en te belijnen wordt de situatie voor allen veiliger. Zie afbeelding 3 en afbeelding 4.
    5. Helaas zijn er meerdere aanrijdingen met bevers geweest, voornamelijk door hoge waterstanden die hun gebruikelijke oversteken bemoeilijken. Bevers steken in zulke gevallen de Dijkweg over, wat tot ongevallen heeft geleid. In samenwerking met Staatsbosbeheer zijn nu drie locaties aangewezen voor de aanleg van faunapassages om toekomstige aanrijdingen te voorkomen. Zie afbeelding 5 en afbeelding 6.

    Gehonoreerde voorstellen bewoners

    Onderstaand de voorstellen die tijdens de informatiebijeenkomst in december 2023 door omwonenden met ons zijn gedeeld en zullen worden meegenomen in de plannen.  

    Fietsdoorsteek realiseren vanuit de zijweg Loswal over Bandijk

    Door bewoners is geconstateerd dat er in de huidige situatie geen fietsdoorsteekje aanwezig is tussen de Loswal en de Bandijk. Verzocht is dit in het ontwerp toe te voegen omdat fietsers vanuit de Loswal over de rijbaan moeten fietsen om op een andere locatie het fietspad op te kunnen rijden wat ongewenst is. Deze doorsteek is aan het ontwerp toegevoegd.

    Aandacht vragen voor verkeer van rechts op kruispunten

    Bewoners constateren dat men vanuit de zijwegen, in het geval van verkeer op de Bandijk dat van links komt, niet altijd voorrang krijgt. Ook de verduidelijking van kruispunten in een afwijkende kleur is naar verwachting onvoldoende volgens een aantal bewoners. Bewoners hebben verzocht om aanvullende attentiebebording te plaatsen om aan te geven dat verkeer op de Bandijk een gelijkwaardig kruispunt nadert en rechts voor gaat. Dit wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen.

    Voorrang regelen op het kruispunt Het Fort en de Bandijk

    Er is door bewoners geconstateerd dat de verkeerssituatie van de aansluiting fort op de Bandijk niet duidelijk is. De vormgeving lijkt sterk op een inrit. Er is echter een straatnaambord aanwezig wat een openbare weg aanduidt. Het aanbrengen van haaientanden en het bord B6 (verleen voorrang aan kruisende weg) wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen. Hiermee wordt een duidelijke voorrangssituatie gecreëerd.

    Waarschuwen voor de smalle rijbaan van de bruggen

    Bewoners hebben verzocht om een as-streep bij de bruggen, maar de smalle rijbaan maakt het plaatsen van een middenstreep lastig. Dit kan leiden tot krappe rijstroken en onbedoeld contact met de railing, zelfs zonder tegenliggers. Dit risico is verder aanwezig doordat er veel onbekend verkeer komt. De verwachting is dat de maatregel het tegenovergestelde effect zal hebben, dan beoogd door bewoners. Om aan de bewonerswens tegemoet te komen, wordt voorgesteld om waarschuwingsborden voor smalle bruggen aan beide zijden te plaatsen. Daarnaast worden extra reflectiemiddelen op de geleiderail voorgesteld om de zichtbaarheid te verbeteren. Deze maatregelen worden meegenomen in de verdere planuitwerking.

    Onmogelijk maken parkeren op het fietspad voor de brug

    Op het laatste korte stuk voor elke brug komen het fietspad en de rijbaan samen en vervalt de groenstrook hiertussen. Bewoners gaven aan dat hier soms wordt geparkeerd door recreanten, wat er toe leidt dat het fietspad geblokkeerd wordt. Dit is niet wenselijk. Dusdanig zullen er paaltjes geplaatst worden om dit te voorkomen.

    Niet gehonoreerde voorstellen

    Onderstaande voorstellen zijn beoordeeld en gemotiveerd verworpen in het verkeersadvies.

    Verzoek om de Bandijk in de voorrang te zetten ten opzichte van de zijwegen

    Enkele bewoners hebben verzocht om de Bandijk in de voorrang te zetten. Aanleiding van de veiligheidsmaatregelen is met name de hoge gereden snelheden. Wanneer verkeer op de Bandijk voorrang heeft op de zijwegen hoeft zij hier geen rekening meer mee te houden. Het gevolg is dat de gereden snelheden op de Bandijk hoger zullen blijven dan wanneer de regel voorrang van rechts van kracht blijft. Ook zien we dat er een relatief hoog aandeel enkelzijdige ongevallen plaatsvinden op de Bandijk. Hogere snelheden zullen dergelijke ongelukken ook een stuk gevaarlijker maken. Daarnaast zal het lastiger worden om veilig de Bandijk op te kunnen rijden vanaf de zijwegen.  Voorrang op de Bandijk past niet bij de inrichting/richtlijnen van een 60 km/uur weg en werkt hoge snelheden verder in de hand. Het voorstel is daarom niet gehonoreerd.

    Stopverboden/ Parkeerverboden Bandijk

    Bewoners ervaren hinder van in de berm parkerende vogelaars. In sommige gevallen staan deze ook deels op de rijbaan geparkeerd. Er is verzocht om een parkeerverbod- of stopverbodsbord. Hoewel van een gesuggereerde bebordingsmaategel wel enig effect mag worden uitgegaan, blijft men uiteindelijk afhankelijk van handhaving. De verwachting is verder dat door het maatregelenpakket de gereden snelheden wordt gereduceerd en de uiteindelijke hinder (en daarmee de ervaren onveiligheid) ook reduceert. Daarnaast is stilstaan langs de kant van de weg toegestaan op een 60-weg. Dit brengt de snelheid wat omlaag en verhoogt de attentie van de bestuurders, wat een positief effect heeft op de verkeersveiligheid. De verkeersintensiteit is hier ook niet hoog genoeg dat dergelijk parkeren de doorstroom verhindert. De gemeente staat wel open om met het probleem aan de slag te gaan. Gevaarlijk rijgedrag is immers niet wenselijk. In eerste instantie zal de gemeente attentie vragen onder de doelgroep voor het probleem. Hierna volgen mogelijk meer stappen.

    Haaientanden voor fietsoversteken op de zijwegen

    Om de fietser een betere positie te geven, krijgt de fietser voorrang en wordt de oversteek in rood uitgevoerd met haaientanden voor het kruisend verkeer. Bewoners twijfelen of dit niet leidt tot onduidelijkheid voor de voorrang voor de kruispunten Bandijk op de zijwegen. Omdat het fietspad wat lager ligt dan het kruispunt zelf, op 5 meter afstand en het kruispunt een andere kleur krijgt dan de rijbaan, verwachten we dat het verbetervoorstel voor de fietsoversteken meerwaarde heeft ten opzichte van de huidige situatie.

    Gebruik Loswal Bandijk voor zandopslag door Rijkswaterstaat

    Voor de werkzaamheden aan de A27 zal Rijkswaterstaat mogelijk zand opslaan aan de Loswal. Het is nog niet duidelijk of deze zandopslag er daadwerkelijk gaat komen, hierover zijn wij in gesprek met Rijkswaterstaat. Mocht de zandopslag er wel komen, zal dit nooit tot onveilige situaties leiden.

    Vervolgstappen

    In het najaar van 2024 wordt er een begin gemaakt om de Bandijk verkeersveiliger te maken. Een groot deel van de werkzaamheden vindt plaats in het voorjaar van 2025. U wordt nader geïnformeerd als er meer informatie bekend is.

    Heeft u nog vragen?

    Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze brief en de voorgenomen plannen? Neemt u dan gerust op met de gemeente via verkeer@gemeentealtena.nl.