Achtergrond Golf boven
Achtergrond Golf onder

Glaspoort

De werkzaamheden worden, in opdracht van Glaspoort, uitgevoerd door BAM Telecom. Kijk voor meer informatie op de website van Glaspoort.

Voor vragen over een een abonnement kijkt u op de website van Glaspoort of neemt u contact op met de servicedesk van Glaspoort via 088-6601550. BAM Telecom is verantwoordelijk voor de aanleg, planning, communicatie, bewonersbrieven, klachten en schades. U kunt contact opnemen met BAM Telecom via 085-0479062. Dit kan op werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 en van 13.00 tot 16.00 uur of via glasvezel@bam.com

Vragen over huisaansluiting

Heeft u een vraag over de daadwerkelijke aanleg van glasvezel en de huisaansluitingen, zoals de planning? Of een klacht of schade? Neem dan contact op met aannemer BAM Telecom. Dit kan op werkdagen van 8.30 uur tot 12.30 uur en van 13.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 085-0479062 of via glasvezel@bam.com. U kunt ook de voorman van de graafploeg aanspreken. Hij is herkenbaar aan het gele hesje.

Vragen en antwoorden bij aanleg in uw wijk

  • Ik heb momenteel een andere provider. Wat gebeurt er als ik niets doe?
    Als u niets doet blijft de situatie voor u ongewijzigd.
     
  • Wat zijn de voordelen van glasvezelkabel voor mij?
    Met een glasvezelaansluiting heeft u de mogelijkheid om sneller internet af te nemen en zo sneller te up- en downloaden. U kunt bekijken of dit voor u interessant is door het aanbod van de dienstenaanbieders te vergelijken. Daarbij kunt u ook vergelijken met het aanbod van de huidige dienstenaanbieders over de bestaande coax en/of koperleiding.
     
  • Moet ik me aanmelden digitaal, of komt er iemand langs?
    Hier gaat gemeente niet over. Dit kunt u navragen bij het glasvezelbedrijf.
     
  • Moet ik nu verplicht overstappen door de komst van de glasvezel?
    Nee. Er is geen verplichting om aan te sluiten op de glasvezelkabel. Eigenaren van een pand of woning kunnen hier zelf voor kiezen. Afspraken over het hoe en wanneer van een aansluiting maken eigenaren met het glasvezelbedrijf rechtstreeks.
     
  • Zijn het geen dubbele kosten voor de gemeente als straks voor een andere glasvezelaanbieder de straat nog een keer open moet?
    Nee, de gemeente maakt geen kosten bij het aanleggen van glasvezel. Het glasvezelbedrijf betaalt de kosten van de aanleg en herstel van het straatwerk en de gemeentelijke inzet.
     
  • Waarom zorgt de gemeente niet dat alle providers op het glasvezelnetwerk beschikbaar zijn?
    De gemeente gaat in gesprek met bedrijven die glasvezel willen gaan aanleggen. De gemeente vraagt altijd of het glasvezel open is. Dat betekent dat alle providers hun diensten erop mogen aanbieden. Afspraken hierover maken partijen onderling.
     
  • Als ik een glasvezelkabel laat aanleggen, moet ik dan over op een provider van de glasvezelaanbieder?
    Nee, u kunt een aansluiting nemen op de glasvezelkabel zonder gebruik te maken van een dienst daarop. Uiteraard maakt u dan ook geen gebruik van het snellere glasvezel. U kunt op elk later moment besluiten of u gebruik wilt maken van het dan beschikbare dienstenaanbod.
     
  • Wordt het niet een grote warboel onder de grond als iedere provider zijn eigen glasvezelkabels gaat aanleggen? Is er een maximum?
    Als meerdere glasvezelbedrijven een eigen netwerk willen aanleggen, bekijkt de gemeente telkens op basis van de beschikbare ruimte of dit past.
     
  • Waarom neemt de gemeente niet één organisatie in de arm die het voor alle huizen regelt?
    De gemeente heeft deze bevoegdheid niet. De Telecommunicatiewet staat voor vrije marktwerking in de telecommunicatie.

Aanleg door marktpartijen

De telecommarkt is in handen van commerciële partijen sinds de Telecommunicatiewet. Marktpartijen kunnen hun eigen glasvezelkabel aanleggen. Marktpartijen kunnen optreden als provider. Via de glasvezelkabel worden diensten aangeboden. Dit gebeurt door dienstenaanbieders, ook genoemd providers. Dit kunnen dezelfde partijen zijn als de bedrijven die glasvezel aanleggen, maar ook andere partijen.  

Afspraken en samenwerking tussen marktpartijen

De glasvezelbedrijven en de providers maken onderling afspraken over welke diensten tegen welk tarief kunnen worden afgenomen via de glasvezelaansluiting. De gemeente is hierin geen partij. Op diverse websites kunnen consumenten zien welke providers welke aanbod leveren via hun aansluiting en met welke abonnementen. De consument kiest dan zelf van welke diensten hij gebruik maakt en tegen welke prijs. 

Het proces als een marktpartij een verzoek indient

Een marktpartij die het initiatief heeft om glasvezel te gaan leggen in (een deel van) Altena vraagt aan de gemeente om hierover in gesprek te gaan over de voorwaarden die Altena hieraan stelt. De gemeente kan conform de Telecommunicatiewet afspraken maken over vergoeden van de gemeentelijke kosten. De gemeente spreekt in elk geval af dat alle kosten worden vergoed en dat de kwaliteit van het straatwerk na de aanleg weer naar tevredenheid is. Dit wordt geregeld in een samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en het glasvezelbedrijf.

Ook moet een bedrijf voor elk kabel- en leidingenwerk een instemmingsbesluit aanvragen. Hierin toetst de gemeente met name op de ligging van de kabels in de straat en de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden. Als daar andere werkzaamheden en/of evenementen zijn, kan uitstel van de aanleg  worden geëist. Voorafgaand aan en tijdens de aanleg blijft het glasvezelbedrijf met de gemeente in gesprek om te komen tot zorgvuldige uitvoering. De gemeente houdt dan ook toezicht op het werk voor wat betreft omgeving en kwaliteit straatwerk.