Klachtenregeling Jeugdhulp

De medewerkers van de gemeente Altena doen hun uiterste best u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kunnen er dingen gebeuren die u als onjuist of onterecht ervaart. Dan is het mogelijk om een klacht in te dienen. Op deze pagina leest u hoe dat in zijn werk gaat. Deze informatie is zowel bedoeld voor ouders/verzorgers als voor hun zoon of dochter.

Wat is een klacht?

In principe kunt over alles een klacht indienen: bijvoorbeeld als u zich niet eerlijk behandeld voelt, als u vindt dat een medewerker niet correct met u omgaat of als u vindt u dat u te lang moet wachten op een beschikking of hulp door de gemeente Altena.

Hoe kunt u een klacht indienen?

  1. Wanneer u het ergens niet mee eens bent, raden we u aan dit eerst met de medewerker en/of de leidinggevende te bespreken.
  2. Lost dit gesprek niets op, dan kunt u ervoor kiezen om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie Jeugdhulp. Dit doet u schriftelijk: u zet op papier waar u ontevreden over bent. De regels over het indienen van een klacht staan in de klachtenregeling jeugdhulp van de gemeente. Deze kunt u opvragen bij uw contactpersoon of terugvinden op de website van www.overheid.nl.
  3. U stuurt deze klacht per post naar de klachtencommissie Jeugd. De mensen in deze commissie werken niet bij de gemeente en zijn dus onafhankelijk.
  4. U ontvangt een brief waarin staat wat er verder gaat gebeuren.

Wat doet de klachtencommissie precies?

Eerst bekijkt de klachtencommissie altijd of de klacht geschikt is voor bemiddeling. Meestal zal de leidinggevende van de medewerker een gesprek met u hebben over de klacht. Ook spreekt u met degenen over wie uw klacht gaat. Of de leidinggevende praat met u en die persoon samen, om tussen u beide te bemiddelen.

Hoe wordt uw klacht behandeld?

Als een bemiddelingsgesprek niet tot een oplossing leidt, dan wordt uw klacht officieel behandeld. Er wordt een zitting gepland waarvoor de klachtencommissie u en de betrokkenen uitnodigt. Tijdens deze zitting stelt de klachtencommissie vragen aan u en de betrokkenen. De klachtencommissie kan soms ook nog extra gegevens opvragen. Dat doet de commissie om een goed oordeel te kunnen geven. U mag altijd die extra gegevens bekijken. Ook mag u zich laten bijstaan door iemand (bijvoorbeeld door een familielid, kennis of vertrouwenspersoon).

Wat als uw klacht terecht is?

De klachtencommissie bepaalt of uw klacht terecht of onterecht is. Daarover krijgt u binnen 10 weken na ontvangst van de klacht bericht. Is de klacht terecht? Dan adviseert de klachtencommissie het college van Burgemeester en Wethouders om uw klacht te verhelpen. Het college neemt dan de eindbeslissing: zij kan doen wat de klachtencommissie voorstelt, maar kan ook voor een andere oplossing kiezen. De beslissing van het college krijgt u binnen 4 weken te horen. Soms kan de beslissing worden uitgesteld (met maximaal 4 weken), maar dan krijgen alle betrokkenen hierover bericht.

NB. Bij klachten over de Toegang tot jeugdhulp zijn de regels iets anders. Raadpleeg hiervoor de klachtenregeling jeugdhulp.

Wie kan u ondersteunen?

U kunt gratis een beroep doen op een onafhankelijk vertrouwenspersoon van Zorgbelang Brabant. Deze  persoon kan met u meedenken, u adviseren en eventueel ondersteunen bij het opschrijven van een klacht, bij een bemiddelingsgesprek of als u bij de klachtencommissie moet komen. Meer informatie vindt u op www.zorgbelang-brabant.nl.

Binnen welke tijd dient u uw klacht in?

Als er iets gebeurt waarover u een klacht hebt, moet u binnen 12 maanden een schriftelijke klacht indienen. Vermeld daarbij altijd uw naam, adres en de reden van uw klacht.

U kunt uw klacht sturen naar:

Gemeente Altena
T.a.v. de klachtencommissie
Sportlaan 170
4286 ET Almkerk