Garantstelling
Om een visum te kunnen krijgen, hebben bezoekers die u krijgt uit niet-Europese landen een bewijs van garantstelling of logiesverstrekking nodig. Met een logiesverstrekking bevestigt u dat bezoek uit het buitenland bij u zal verblijven. Met een garantstelling verklaart u ook financieel garant te staan voor het bezoek. U vult het formulier van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) in en maakt een afspraak bij de gemeente om uw handtekening op het formulier te zetten en de handtekening te laten legaliseren.
Wat neemt u mee?
- Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
- Bij voorkeur uw pinpas of anders contant geld. U betaalt tijdens de afspraak.
- Het formulier ‘Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking’. Ingevuld, maar nog zonder uw handtekening. Meer informatie leest u op de website van de Rijksoverheid.
Belangrijk: laat uw handtekening en eventueel ook die van uw partner tijdens de afspraak gelijk legaliseren
Het is belangrijk dat u uw handtekening pas zet tijdens de afspraak. De ambtenaar kan dan verklaren dat uw handtekening ‘echt’ is. Lees meer over legalisatie op de pagina Legalisatie handtekening. Als u een partner heeft, komt u samen naar het gemeentehuis zodat ook uw partner de handtekening zet tijdens de afspraak.
Wat zijn de kosten?
Een garantstelling is gratis. Wel betaalt u € 10,35 voor het legaliseren van de handtekening.