Identiteitskaart
U kunt uw identiteitskaart online aanvragen. Daarna maakt u een afspraak om uw aanvraag op het gemeentehuis in Almkerk af te ronden. Tijdens deze afspraak levert u een pasfoto in en zet u uw handtekening. Om een aanvraag online te kunnen doen, moet de aanvrager 12 jaar of ouder zijn en in het bezit zijn van DigiD. U betaalt direct via Ideal.
U kunt er ook voor kiezen om de gehele aanvraag van uw identiteitskaart op het gemeentehuis te doen. U maakt hiervoor een afspraak. U betaalt de identiteitskaart als u de aanvraag doet. Een aanvraag voor een kind jonger dan 12 jaar moet altijd op het gemeentehuis. Let op: voor een kind jonger dan 12 jaar moet u altijd een ingevuld toestemmingsformulier (Lees voor)(pdf) van alle ouders of personen die gezag hebben over het kind meebrengen.
Het voordeel van een online aanvraag is dat uw afspraak op het gemeentehuis sneller verloopt.
Heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? Lees dan of u in aanmerking komt voor een vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort.
Wat neemt u mee?
Neem het volgende mee als u uw online aanvraag komt afronden of als u een identiteitskaart komt aanvragen op het gemeentehuis:
- Uw huidige ID-kaart én paspoort, als u die hebt. Ook als deze verlopen zijn.
- Een pasfoto in kleur. U heeft de pasfoto maximaal 6 maanden geleden laten maken. Ook voldoet de pasfoto aan de eisen van de overheid.
- Doet u de aanvraag niet online? Dan moet u nog betalen. U kunt met pinpas of contant betalen. (De pasfoto kan alleen met pin betaald worden).
Is de aanvrager jonger dan 12 jaar?
Neem dan ook het volgende mee:
- Een geldig identiteitsbewijs, of een kopie daarvan, van alle ouders of personen die het gezag hebben over het kind. Vanaf 12 jaar mag iemand zelf een identiteitskaart aanvragen zonder toestemming van de ouders
- Een ingevuld toestemmingsformulier (Lees voor) van alle ouders of personen die gezag hebben over het kind. Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank.
Wat zijn de kosten?
Identiteitskaart | Kosten 2024 | Geldigheid |
---|---|---|
Voor een kind tot en met 17 jaar | € 40,90 | 5 jaar |
Voor een persoon vanaf 18 jaar | € 75,80 | 10 jaar |
Extra kosten bij bezorging, per adres | gratis | |
Extra kosten bij spoedaanvraag | € 57,05 |
Identiteitskaart laten bezorgen, hoe werkt dat?
U kunt ervoor kiezen om uw identiteitskaart te laten bezorgen. We bezorgen kosteloos thuis, op uw werk of op een ander adres naar keuze. Bezorging kan door heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden.
Hoe regelt u de bezorging?
- U maakt een afspraak met de gemeente om uw paspoort aan te vragen.
- Als uw paspoort of identiteitskaart klaar is, krijgt u binnen 5 werkdagen een e-mail en sms van bezorgbedrijf AMP Groep.
- In dat bericht staat dat u de bezorging kunt plannen via mijnafspraak.nl
- U logt in op www.mijnafspraak.nl en kiest waar en wanneer u uw document bezorgd wilt hebben. U kiest een tijdvak van 2 uur voor de bezorging.
Heeft u geen internet? Dan bellen we u, als uw paspoort of identiteitskaart klaar is. We maken meteen per telefoon een afspraak met u voor het bezorgen.
Hoe verloopt de bezorging?
- Op de dag van bezorging krijgt u een e-mail en een sms van bezorgbedrijf AMP Groep, met de naam en een foto van de bezorger.
- Ook staat het tijdstip van bezorging in de e-mail en de sms. Dat is een tijdvak van 2 uur.
- U kunt de aankomst van de bezorger volgen op www.mijnafspraak.nl: er telt een klokje af tot het bezorgmoment.
- De bezorger controleert bij aankomst uw identiteit aan de hand van het nieuwe document. U moet dus zelf aanwezig zijn om uw document in ontvangst te nemen.
- De bezorger geeft u uw document en u tekent voor ontvangst.
Laat u meerdere documenten op hetzelfde adres bezorgen? Dan moeten alle personen die een identiteitsbewijs ontvangen op het moment van bezorging aanwezig zijn.
De bezorger moet een kind jonger dan 12 jaar persoonlijk identificeren in het bijzijn van een volwassene.
Wilt u meer weten? Kijk op onze informatiepagina over het bezorgen van paspoorten en ID-kaarten.
Wat doet u bij spoed?
Heeft u de identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag op het gemeentehuis doen. Daarvoor betaalt u extra. Het is niet mogelijk deze aanvraag online te doen. Bij een spoedaanvraag vraagt u een identiteitskaart aan voor 14.00 uur. De volgende werkdag kunt u de identiteitskaart ophalen.
Heeft u uw identiteitskaart nog sneller nodig, omdat u vandaag al vertrekt? Kijk voor meer informatie op de website van de Koninklijke Marechaussee.
Wat doet u bij verlies of diefstal?
Bent u uw identiteitskaart kwijt of is uw identiteitskaart gestolen? Geef verlies of diefstal online aan ons door voordat u een nieuwe aanvraag doet. U logt hiervoor in met DigiD. Wij blokkeren uw identiteitskaart bij verlies of diefstal. Zo voorkomt u dat iemand anders misbruik maakt van uw identiteitskaart.
Vindt u uw identiteitskaart later weer terug? Dan blijft de identiteitskaart ongeldig en bent u verplicht dit bij ons in te leveren.
Is het voor u niet mogelijk om dit online door te geven? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0183 – 51 61 00.
Wat doet u bij verlies of diefstal in het buitenland?
Bent u in het buitenland en bent u uw identiteitskaart kwijt of is uw identiteitskaart gestolen? Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Wat als u niet zelf naar de afspraak kunt komen?
Misschien kunt u niet zelf naar het gemeentehuis komen voor de afspraak. Bijvoorbeeld omdat u lichamelijk beperkt of ernstig ziek bent. Bel ons dan even via 0183 - 51 61 00. We overleggen dan met u hoe u het beste een identiteitskaart kunt aanvragen.
Reizen met kinderen
Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is, het gezag heeft en/of met het kind mag reizen. Reist u als ouder alleen met een kind met een andere achternaam dan kan dit problemen geven bij de douane. Op de website van Defensie leest u hoe u zich kunt voorbereiden. Neem in geval van twijfel de volgende papieren mee op reis:
- Een toestemmingsformulier, via de website van de Koninklijke Marechaussee
- Kopie van paspoort van toestemming gevende ouder
- Recent internationaal uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) van het kind, mét oudergegevens
DigiD inlogfunctie op uw identiteitskaart
Vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan? DigiD stuurt u binnen enkele werkdagen na het ophalen of bezorgen van uw identiteitskaart een brief met een pincode. Daarmee kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Na activatie is uw identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en uw pensioenfonds. Door op deze manier in te loggen, kunt u gegevens inzien die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.
Meer informatie leest u op de website van DigiD.
Wat is het verschil tussen een paspoort en een identiteitskaart?
De keuze voor een paspoort of identiteitskaart hangt af van uw wensen. Op de website van de Rijksoverheid leest u over de verschillen tussen de 2 reisdocumenten.