Opvang en huisvesting bijzondere doelgroepen

De opgave: iedere vluchteling en statushouder vitaal en zelfstandig in Altena

Er ligt een opgave op het gebied van opvang van vluchtelingen en huisvesten van statushouders. Het is een zeer actueel thema waar velen een mening over hebben en waar in de media veel aandacht voor is. In die zin raakt het iedereen alleen op een andere manier. Het gaat daarbij enerzijds om mensen in nood die bij ons een veilig heenkomen zoeken en anderzijds om de belangen van onze inwoners die mogelijk zorgen hebben over de gevolgen van het omarmen van nieuwe mensen die dicht bij hun eigen leefomgeving een veilige plek zoeken en/of zelf op zoek zijn naar huisvesting.

Onderdeel van de samenleving: nu en in de toekomst

Het realiseren van de opvang van asielzoekers/ Oekraïners en het huisvesten van statushouders is een enorme opgave. Het programma 'Opvang en huisvesting bijzondere doelgroepen' is onderdeel van de bredere ambitie om Altena een gemeente te laten zijn waarin álle inwoners vitaal en gelukkig zijn. Samen met partners, inwoners en ondernemers werken we samen aan een veerkrachtig, inclusief en vitaal Altena, waarin ruimte is voor iedereen, ongeacht afkomst, geloof of mening. Samen creëren we een vruchtbare bodem voor groei.

Als onderdeel van deze bredere ambitie wil het programma erin voorzien dat alle op te vangen vluchtelingen en te huisvesten statushouder een vitaal en zelfstandig bestaan op kan bouwen in onze gemeente.  De ambitie hierbij is: Vluchtelingen die opgevangen worden en statushouders die gehuisvest zijn in Altena voelen zich hier thuis en veilig. Zij kunnen een nieuw bestaan opbouwen, zich ontplooien. Zij maken deel uit van onze samenleving.

"Altena stelt zich ruimhartig op als het gaat om het opvangen van vluchtelingen en het huisvesten van statushouders. Wij werken er samen met onze netwerkpartners aan om hen een vitaal bestaan op te laten bouwen en onderdeel uit te laten maken van onze samenleving voor nu en in de toekomst."

Achtergrond programma

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne heeft de gemeente zich ingezet om ontheemden op te vangen in gemeentelijke opvanglocaties. Het vraagstuk van opvang werd rond de zomer van 2022 uitgebreid naar asielopvang vanwege een hogere instroom en vanwege een lagere uitstroom uit de AZC’s.Gemeenten krijgen met de komst van de wet 'Gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorziening' ook wel in de volksmond 'Spreidingswet'  genoemd een wettelijke taakstelling op het gebied van asielopvang. Voor Altena betekent dit een opgave om indicatief 343 asielplekken te realiseren, waaronder 29 plekken voor alleenstaande minderjarige asielzoekers.

Daarnaast heeft de gemeente de wettelijke taak om statushouders te huisvesten. De provincie ziet hierop toe. De taakstelling was in 2023 ten opzichte van 2022 met 109% gestegen. In 2023 diende Altena 126statushouders te huisvesten en dat is gelukt. In de eerste helft voor 2024 dient Altena 61 statushouders te huisvesten. Daarnaast zien we terug dat er veelal of alleenstaanden moeten worden gehuisvest of grote gezinnen vanaf 7 personen.

Deze verhoging betekent dat er meer focus en integraliteit benodigd is op thema’s als inburgering, integratie, huisvesting, onderwijs, aan het werk helpen, (psychosociale) zorg en mobiliteit.

In het programma wordt samenwerkt door diverse teams in de organisatie op zowel beleid als uitvoering. Tevens wordt er samengewerkt met netwerkpartners, maatschappelijke partners, ondernemers en kerken. We werken niet alleen aan het realiseren van opvanglocaties of huisvesting, maar aan het proces van opvang in een AZC, het toegewezen worden aan een gemeente en het toegewezen krijgen van een woning. Daarnaast ligt focus op inburgering en de thema’s die daarop betrekking hebben, participatie, onderwijs, werk, mobiliteit en (psychosociale) zorg. Hierin is verbinding noodzakelijk. Tevens delen we kennis, expertise en ervaringen op lokaal, districtelijk en regionaal niveau.