8 oktober 2024

1. Vaststelling bestemmingsplan Kern Werkendam: Floreffestraat 26

Dit bestemmingsplan maakt het mogelijk om op de huidige locatie van de Aldi aan de Floreffestraat 26 in Werkendam zeven woningen te bouwen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.

Besluit

1. De gemeenteraad voor te stellen de ‘Nota van zienswijzen Kern Werkendam: Floreffestraat 26’ vast te stellen;
  2. De gemeenteraad voor te stellen het bestemmingsplan ‘Kern Werkendam: Floreffestraat 26’ (NL.IMRO.1959.WerBP155Floreffe26-VG01) vast te stellen;
  3. De gemeenteraad voor te stellen geen exploitatieplan overeenkomstig afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening vast te stellen omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.

2. Verlenging huurcontract voormalig gemeentehuis Wijk en Aalburg

Totdat het gemeentehuis in Almkerk verbouwd is, wordt kantoorruimte gehuurd in het voormalige gemeentehuis van Wijk en Aalburg. Omdat de verbouwing in Almkerk niet voor 2027 klaar is, verlengen we het huurcontract tot september 2027.

Besluit

1. Het huurcontract voor het voormalige gemeentehuis Wijk en Aalburg te verlengen tot september 2027.

3. Toezegging raad taxeren

In Altena kennen we verschillende vormen van taxatie bij verkoop van vastgoed of grond van de gemeente. Bij snippergroen geven we de opdracht aan een lokale makelaar of taxateur. Voor de gemeentelijke grondprijzen die we jaarlijks actualiseren vragen we een bureau dat ook voor andere gemeenten in de regio en landelijk grondprijzen taxeert. Verkoop van gemeentelijk vastgoed is maatwerk, waar we per situatie beoordelen wat de meest geschikte vorm is.

Besluit

1. De huidige werkwijze omtrent taxatie te continueren en de gemeenteraad te informeren over de wijze van taxeren van vastgoed bij verkoop via bijgevoegde Raadsinformatiebrief.

4. Onderbouwing Managementuitbreiding

De gemeenteraad heeft gevraagd om een nadere uitleg over de organisatieontwikkeling. De raad wordt hierover geïnformeerd.

Besluit

1. De gemeenteraad doormiddel van de bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over de onderbouwing van de managementuitbreiding.

5. Scenario's amendement gematigde stijging rioolheffing

De gemeenteraad en het college zijn samen op zoek naar mogelijkheden om de stijging van de rioolheffing te beperken.

Besluit

1. Aan de gemeenteraad bijgaande raadsinformatiebrief te verzenden.