3 september 2024

1. Bestuursopdracht Koers Sociaal Domein 2030

Altena is verantwoordelijk voor de jeugdhulp, de uitvoering van de participatiewet en maatschappelijke ondersteuning. Deze taken voert Altena lokaal én in de regio samen met buurgemeenten uit. Om nog beter aan te sluiten bij de behoeften aan zorg en ondersteuning van inwoners, is het nodig om de taken anders te organiseren.

Besluit

1. De bestuursopdracht Koers Sociaal Domein 2030 vast te stellen;
  2. Een projectplan Koers Sociaal Domein 2030 op te stellen.

2. Financiële update Regio West-Brabant

Altena maakt onderdeel uit van de Regio West-Brabant (RWB). De RWB heeft de volgende financiële stukken vastgesteld: de voorlopige jaarrekening 2023, de eerste bestuursrapportage/wijziging van de begroting 2024 en de begroting 2025. De RWB heeft een positief resultaat behaald over 2023. Nu de jaarstukken 2023 definitief zijn, wordt dit terugbetaald aan de deelnemende gemeenten.

Besluit

De gemeenteraad via bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren over de volgende stukken van de Regio West-Brabant: voorlopige jaarstukken 2023, eerste bestuursrapportage/ wijziging van de begroting 2024 en begroting 2025 en de reactie op de zienswijze van de raad op de ontwerpbegroting 2025.