Vacature vertegenwoordiger bedrijfsleven, onderwijs of overheid voor Economische Adviesraad Altena

Vandaag

Bent u geïnteresseerd in de economische ontwikkeling van de gemeente Altena en in staat om een oordeel te vormen en op basis daarvan te adviseren? En bent u in staat om op te komen voor het gemeenschappelijk belang en te spreken namens uw achterban uit het bedrijfsleven, onderwijs of overheid? Zo ja, dan zijn wij op zoek naar u!

Uw rol

Als lid van de EAA vertegenwoordigt u het bedrijfsleven, het onderwijs of de overheid in de gemeente Altena. U houdt nauw contact met uw netwerk en andere belanghebbende organisaties. U herkent signalen uit de samenleving en het bedrijfsleven en maakt deze bespreekbaar bij andere adviesraadleden om samen tot een advies te komen voor het college van burgemeester en wethouders. Met uw achtergrond vanuit het bedrijfsleven, onderwijs of overheid draagt u bij aan een toekomstbestendige economie in de gemeente Altena.

Voor het invullen van de rol als vertegenwoordiger bedrijfsleven, onderwijs of overheid voldoet u aan het volgende profiel:

• U bent betrokken bij de gemeente Altena (wonend of werkend);
  • U bent geïnteresseerd in economische ontwikkeling. Hieronder vallen thema’s als: ondernemen, arbeidsmarkt, onderwijs en samenwerkingsstructuren rondom deze thema’s.
  • U bent bereid om minimaal 4 vergaderingen per jaar bij te wonen van 2-3 uur en daarnaast het volgen van raadsvergaderingen en het voeren van gesprekken in uw netwerk/sector. Naar schatting komt dit neer op 4 tot 8 uur per maand;
  • U bent voor een periode van minimaal 2 jaar beschikbaar (tot eind 2026);
  • U bent in staat een neutrale positie in te nemen en u te onthouden van stemming als er sprake is van belangenverstrengeling.
  • U bent geen lid van een andere adviesraad binnen de gemeente Altena.

Daarnaast beschikt u over de volgende competenties en vaardigheden:

• U bent in staat om op strategisch niveau mee te denken en te adviseren over de duurzame economische ontwikkeling van de gemeente Altena;
  • U bent in staat op te komen voor het gemeenschappelijk belang van alle doelgroepen, ook als dat belang niet overeenkomt met de eigen mening;
  • U bent in staat een nauwe band te onderhouden met uw netwerk, achterban en belanghebbende organisaties. Wanneer nodig, roept u deskundigen bij elkaar voor achtergrondinformatie en praktijkervaringen;
  • U bent in staat signalen uit de samenleving te herkennen en dit samen met andere adviesraadsleden om te zetten naar een advies;
  • U bent in staat om samen te werken met zowel mede-adviesraadsleden, burgers en vertegenwoordigers van de gemeente.

Over Altena

Altena is een veelzijdige en jonge gemeente op de grens van Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland. Een prachtig gebied met groen, water, innovatieve landbouw, ondernemerschap en de op één na grootste binnenvaarthaven van Nederland. We zijn een ambitieuze gemeente. De vraagstukken voor duurzame economische ontwikkeling zijn groot. Daarom investeren we in nog meer kennisdeling op triple helix (ondernemers, onderwijs en overheid) niveau. Met een Economische Adviesraad wil de gemeente de verbinding tussen onderwijs, ondernemers en overheid versterken. Door het geven van gevraagd en ongevraagd advies over beleidstukken, wordt de duurzame economische groei van de gemeente van ons allemaal

Over de Economische Adviesraad Altena

De EAA bestaat uit 11 leden inclusief voorzitter. De leden vertegenwoordigen de drie O’s (ondernemers, onderwijs en overheid), de speerpuntsectoren Maritiem en Agro-food en de verschillende kernen van de gemeente. De EAA draagt vanuit een adviserende en stimulerende rol bij aan de duurzame economische ontwikkeling van de gemeente. De leden dragen verder bij aan het delen van kennis en zorgen voor de samenwerking tussen de economische en maatschappelijke partners. Vanwege een verhuizing en het veranderen van baan zijn twee leden van de EAA niet meer woonachtig of werkzaam in gemeente Altena. Hierdoor voldoen zij niet meer aan een belangrijke voorwaarde voor deelname aan de EAA en komen er twee posities vrij. Om deze posities in te vullen, is de EAA op zoek naar nieuwe leden.

Wat bieden wij u?

We belonen u graag voor uw inzet.

De arbeidsvoorwaarden op een rij:

• Een vrijwilligersvergoeding van €118,37 bruto per vergadering
  • Een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer
  • Een aanstelling voor de duur van minimaal 2 jaar

Klinkt goed toch?

Komt u het verschil maken? Solliciteer dan direct! Stuur uw cv en motivatie naar b.parijs@gemeentealtena.nl. Voor vragen over de inhoud van de functie of het sollicitatieproces kunt u contact opnemen met Ruth Huisman, voorzitter EAA via 06-19109009 of Britt Parijs, beleidsadviseur Economie via 06-41467539.