Nieuws van de gemeenteraad

vergadering

Op dinsdag 3 september is in het gemeentehuis in Almkerk de Inloop van de gemeenteraad. Het is mogelijk om u aan te melden voor de Inloop als u een onderwerp wil voorleggen aan de gemeenteraad. De Inloop begint die avond om 19:00 uur. U bent van harte welkom. Via onderstaande contactgegevens kunt u zich aanmelden bij de griffie. U kunt daar ook terecht voor meer informatie.

3 september: Altenaronde (onder voorbehoud)

Op dinsdag 3 september om 19.30 uur houdt de raad de Altenaronde. De Altenaronde vindt plaats in het gemeentehuis in Almkerk. Raadsleden krijgen dan informatie over diverse onderwerpen en raadsvoorstellen, waarover zij later moeten besluiten. Inwoners en andere belanghebbenden kunnen dan ook inspreken.

Op de agenda staat onder meer (onder voorbehoud):

• Water- en Rioleringsplan 2025-2028

In het Water- en Rioleringsplan staat hoe de gemeente omgaat met afval-, hemel- en grondwater. De raad bespreekt een plan waarin het doel is om Altena in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust te laten zijn. Tijdens de Altenaronde kan de raad informatie verzamelen over dit plan om er een paar weken later een besluit over te nemen.

• Voorlopig Ontwerp uitbreiding gemeentehuis

Eerder heeft de gemeenteraad besluiten genomen over het gewenste scenario voor huisvesting van de gemeentelijke organisatie en het programma van eisen hiervoor. Dit is vertaald in een Voorlopig Ontwerp voor de uitbreiding van het gemeentehuis. Tijdens de Altenaronde wordt door de betrokken architecten een toelichting gegeven.

• Dorpsplan Babyoloniënbroek

In het dorpsplan Babyloniënbroek staan plannen die richting moeten geven aan ontwikkelingen in het dorp op het gebied van wonen en ondernemen, verkeer en voorzieningen, landschap, cultuurhistorie, duurzaamheid en milieu. Tijdens de Altenaronde verzamelt de raad informatie over het Dorpsplan.

De volledige agenda vindt u op https://altena.raadsinformatie.nl/ (klik in de kalender op 3 september: Altenaronde).

Altenaronde

Verder op de agenda

• 3 september: Inloop
  • 3 september: Altenaronde
  • 10 september: Altenatafel
  • 24 september: Raadsvergadering
  • 8 oktober: Kernbezoek en Inloop Uppel
  • 8 oktober: Altenaronde

Wat verwacht de gemeenteraad in de tweede helft van het jaar te bespreken?

Aan het begin van het nieuwe politieke seizoen kijken we alvast vooruit. Welke onderwerpen verwacht de raad mogelijk in de tweede helft van 2024 te bespreken? De onderstaande onderwerpen zijn nog onder voorbehoud. Ook is nog niet zeker in welke maand deze besproken worden.

Wilt u daar misschien bij inspreken of op een andere manier uw mening over geven? Of wilt u op de hoogte blijven van een of meer van onderstaande onderwerpen? U kunt dit aangeven bij de griffie via griffie@gemeentealtena.nl. Wij houden u dan op de hoogte.

OnderwerpBespreken
Toekomstvisie Bibliotheekwerk  De bibliotheek is voor veel inwoners van Altena een belangrijke voorziening. De gemeente werkt samen met de bibliotheek via subsidies. In het najaar bespreekt de gemeenteraad een visiedocument over de toekomst van het bibliotheekwerk. In deze visie staan de ambities, taken en doelen voor de komende jaren.
Inclusief Altena (iedereen kan meedoen)  Hoe zorgen we ervoor dat iedereen in Altena mee kan doen? Daarover wordt een agenda opgesteld met plannen die bijdragen aan een ‘Inclusief Altena’. Een eerste concept bespreekt de raad in het najaar.
Strategisch accommodatiebeleid voor maatschappelijk vastgoed  Onder maatschappelijk vastgoed vallen onder andere dorpshuizen en sporthallen. In het najaar bespreekt de gemeenteraad de toekomstplannen over dit onderwerp. Er is een analyse gemaakt van alle gebouwen en wat richting de toekomst nodig is.
Evenementenbeleid  Op welke manier wil de gemeente evenementen in Altena ondersteunen en helpen mogelijk maken? De gemeenteraad gaat aan het einde van dit jaar in gesprek over uitgangspunten van hoe de gemeente om wil gaan met evenementen.
Gebiedsvisie Werkendam-Noord  In deze visie worden plannen weergegeven voor woningbouw, een nieuw bedrijventerrein en een noordelijke rondweg in Werkendam-Noord. De raad bespreekt dit plan in het najaar.

Informatie en contact

Meer informatie over de gemeenteraad? Bijvoorbeeld wanneer en hoe de raad precies vergadert? Of wilt u een keer inspreken of gebruikmaken van de Inloop? Kijk op https://www.gemeentealtena.nl/gemeenteraad.

U kunt ook altijd contact opnemen met de raadsgriffie. Dat kan via: