Veel animo voor open dag elektrische veerponten

Sinds begin dit jaar varen er twee elektrische veerponten op de Riveer-trajecten rondom Gorinchem. Veel scholieren, werknemers en toeristen maken er sinds die tijd regelmatig gebruik van, maar slechts weinig mensen weten hoe bijzonder ze eigenlijk zijn. Om daar verandering in te brengen, organiseerden gemeente Altena, gemeente Gorinchem, gemeente Hardinxveld-Giessendam en Riveer op zaterdag 1 juni een open dag. De vele bezoekers namen die dag op één van de elektrische veerponten een uniek kijkje achter de schermen.

Veel mensen maken regelmatig gebruik van één van de volledig elektrische veerponten op de trajecten Gorinchem - Werkendam en Gorinchem – Woudrichem, maar lang niet iedereen weet hoe zo’n elektrische veerpont nou eigenlijk werkt. En waarom er nog nooit een likje verf aan te pas is gekomen. Circa 250 mensen brachten tijdens de open dag op 1 juni een bezoek aan één van de veerponten en kwamen dit allemaal te weten. De Altena VI meerde tussen 10.00 en 16.00 aan in Werkendam, Hardinxveld-Giessendam, Sleeuwijk, Gorinchem en Woudrichem. De enthousiaste bezoekers namen een kijkje in de stuurhut en de technische ruimte en konden al hun vragen stellen aan de bouwer en ontwerper van de veerponten.

Ook wethouder Hans Tanis was aanwezig op de open dag.

Tanis: “Met al dat water dat onze gemeente omringt, spelen de veerponten een belangrijke rol in de bereikbaarheid van Altena. De twee elektrische ponten zijn wel de meest bijzondere in de vloot. Ze dragen naast de bereikbaarheid ook bij aan onze duurzame ambities. Heel mooi dat we deze dag met de andere betrokken gemeenten en Riveer hebben georganiseerd om bezoekers dit unieke kijkje achter de schermen te kunnen geven. Geweldig om te zien hoeveel interesse er was vandaag.”

Over de elektrische veren

De twee veerponten, ontworpen door CoCo Yachts en gebouwd door Holland Shipyard uit Hardinxveld-Giessendam, zijn in 2023 gedoopt en vanaf januari 2024 in gebruik genomen. Aangedreven door een volledig elektrische voortstuwing zijn ze zeer duurzaam. Voor een zo laag mogelijk energieverbruik is ook aan het gewicht gedacht. Met 50.000 kilo zijn ze acht keer zo licht als hun niet-elektrische broertjes. Dit komt vooral omdat de veerponten van aluminium zijn gemaakt. Door dit niet te verven wordt maar liefst 500 kilo aan gewicht bespaard. Gemeente Altena en gemeente Gorinchem investeerden elk ruim 4 miljoen euro in de twee elektrische veren.