Interview met Jan Bel

Even voorstellen: Wie bent u?

Mijn naam is Jan Bel, ik woon in Sleeuwijk en ben enkele jaren geleden met vervroegd pensioen gegaan. Ik heb ruim 40 jaar in de financiĆ«le dienstverlening gewerkt bij banken en heb een financieel economische opleiding.  Mijn vrouw, Ineke Roubos, en ik hebben drie kinderen en twee kleinkinderen (en een derde op komst).

Toen ik gestopt ben als bankier, heb ik mij gericht op een aantal maatschappelijke taken, muziek en sport. Vandaar mijn betrokkenheid bij de Sportraad Altena. Zelf ben ik actief op de racefiets, mountainbike en op de ijsbaan. Mijn hele leven heb ik aan sport gedaan en heb het belang daarvan onderkend.

Wat doet de Sportraad?

De Sportraad is een adviesraad ingesteld door de gemeente. De leden zijn (al dan niet op voordracht) benoemd door het college van B&W. De Sportraad adviseert het college gevraagd en ongevraagd over zaken die met sport- en bewegen te maken hebben in de breedste zin. Hierbij moet je o.a. denken aan het nieuwe sportbeleid van de gemeente, het accommodatiebeleid en het faciliteren van nieuwe initiatieven. We maken ons verder o.a. druk over Uniek Sporten (participatie van o.a. mensen met een beperking), toegankelijkheid voor iedereen, aandacht voor bewegen buiten verenigingsverband (ouderen), aandacht voor een gezonde leefstijl, veilige sportbeoefening en het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag en veel meer.

Waarom zijn jullie zo belangrijk voor sportaanbieders in Altena?

De Sportraad zelf is niet belangrijk, de onderwerpen waar wij ons druk over maken zijn dat wel. In algemene zin  is er in Altena sprake van bewegingsarmoede. Dit betekent dat er direct effecten zijn op de fysieke en mentale gezondheid van mensen. Daarnaast betekent bewegen en deelnemen aan sportieve activiteiten vaak dat mensen ook zich makkelijker sociaal bewegen en hun rol in de maatschappij prettiger ervaren. Kortom een verhoging van het sport- en beweegniveau in de gemeente levert direct winst op. Wij proberen vanuit de Sportraad daar een positieve bijdrage aan te leveren.

Waarvoor kunnen sportaanbieders bij jullie terecht?

Sportaanbieders kunnen altijd contact opnemen met ons secretariaat, Hella de Ridder en of met mij.In dit verband wil ik wel graag aangeven dat we vragen en opmerking van belanghebbenden altijd serieus nemen, maar dit wel zien in een breder belang. We kunnen geen individuele belangen behartigen van sporters en/of clubs.