26 november 2019
Artikel 53 vragen over toewijzing nieuwbouwwoningen
Het college informeert de fractie van Burgerstem Altena over de toewijzing van nieuwbouwwoningen in relatie tot de huisvestingswet. Bij de toewijzing van nieuwbouwwoningen is het toegestaan om een wachtlijst of loting toe te passen, zolang daaraan geen bindingseisen worden gesteld. Bij aantoonbare woningschaarste bij een specifieke doelgroep is het vaststellen van een huisvestingsverordening wel wenselijk.
Besluit:
Raadsinformatiebrief Stichting BIZ Centrum Werkendam
Het college overlegt zes maal per jaar met het bestuur van de Stichting BIZ Centrum Werkendam. Er zijn onder meer afspraken gemaakt over een goede manier van samenwerken en elkaar informeren over actuele zaken. De focus ligt de komende periode op verminderen van de parkeerdruk,
optimalisatie van de bewegwijzering en routering.
Besluit:
De raadsinformatiebrief over de Stichting BIZ Centrum Werkendam aan de raad aan te bieden.
Interne Controleplan Altena 2019-2020
Om te bekijken of de gemeente financieel rechtmatig handelt, voeren we interne controle werkzaamheden uit. Het interne controleplan geeft samen met het normenkader aan hoe de controles worden uitgevoerd en aan welke wet- en regelgeving de gemeente moet voldoen.
Besluit:
- Het Interne Controleplan 2019 – 2020 vast te stellen.
- Het Normenkader 2019 vast te stellen.
- Het Interne Controleplan 2019-2020 ter kennisname aan te bieden aan de auditcommissie.
- Het Normenkader 2019 ter kennisname aan te bieden aan de raad.
Projectplan wijk GGD'er
De sociale wijkteams van de gemeente, medewerkers van partnerorganisaties en inwoners van Altena worden in toenemende mate geconfronteerd met personen bij wie er sprake is van een complexe psychiatrische problematiek. Naast zorgvragen zijn er ook risico’s voor de veiligheid van de persoon zelf, of van zijn omgeving. Om deze problematiek beter aan te pakken, zetten de gemeente Altena en GGZ Breburg speciaal hiervoor een wijk-GGD’er in.
Een wijk-GGD’er denkt mee, kijkt mee en pakt zo nodig de regie. Hij /zij is in staat ernstige psychiatrische problemen bij personen vroegtijdig te signaleren en adequaat aan te pakken. Met haar expertise in de zorg is hij/zij ook inzetbaar bij veiligheidsvraagstukken.
De samenwerkende organisaties bij deze aanpak zijn de gemeente Altena, GGz Breburg, woningcorporaties, maatschappelijk werk, politie, en een ervaringsdeskundige.
Besluit:
Het projectplan wijk- GGD’er gemeente Altena vast te stellen.
Decemberwijziging 2019
Aan het einde van het jaar vindt nog een laatste financiële controle plaats. De nu bijgestelde raming leidt tot een positief effect van € 129.000. Dit positieve effect wordt toegevoegd aan de Algemene reserve. De Decemberwijziging 2019 is nodig voor de rechtmatigheid die geldt binnen gemeenten.
Hierna volgt nog de Jaarrekening 2019, waarin de daadwerkelijke uitgaven van de gemeente vergeleken worden met de bijgestelde begroting.
Besluit:
De raad voor te stellen:
- In te stemmen met de mutaties in de Decemberwijziging 2019.
- In te stemmen met het toevoegen van het positieve effect ad € 129.000 aan de Algemene reserve.
- De kredieten 2018 uit de Begroting 2019 zoals genoemd in tabel 3 van de Decemberbwijziging 2019 te voteren.
- De kredieten uit de Kadernota 2020 zoals genoemd in tabel 4 van de Decemberwijziging 2019 te voteren.
- In te stemmen met het verhogen van het gevoteerde krediet Investering wegen Aalburg met € 180.000.
- In te stemmen met het verhogen van het gevoteerde krediet Jeugdaccommodatie Sleeuwijk met € 40.000.
Inkoop verkeersborden
Altena gaat samen met andere gemeenten nieuwe verkeersborden aanschaffen. Dit moet in een aanbestedingstraject. Omdat we dat samen met andere gemeenten doen, moeten we allemaal dezelfde inkoopvoorwaarden aanhouden. We hebben afgesproken dat dat de voorwaarden van de gemeente Etten-Leur zijn.
Besluit:
Bij de aankoop van verkeersborden de inkoopvoorwaarden van de gemeente Etten-Leur van toepassing te verklaren en hiermee af te wijken van Inkoopvoorwaarden van de gemeente Altena.
Pilot Ontzorgen Veranderopgave Inburgering
In 2021 verandert de landelijke Inburgeringswetgeving. Gemeenten kunnen bij het ministerie een aanvraag indienen om deel te nemen aan een pilot. In deze pilot wordt het werken met de nieuwe wet getest.
De gemeente Altena heeft zich, samen met de gemeente Geertruidenberg, ingetekend op de pilot Ontzorgen. De aanvraag is goedgekeurd
door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Om de aanvraag definitief te maken moeten we voor 30 november een
convenant ondertekenen.
Besluit:
- In te stemmen met de deelname aan de pilot Ontzorgen Veranderopgave Inburgering.
- Daarvoor het ‘Convenant tussen het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en gemeenten Geertruidenberg en Altena ter uitvoering van een pilot in het kader van het Pilotprogramma Veranderopgave Inburgering binnen het thema Ontzorgen’ af te sluiten.
- De burgemeester machtigt wethouder Jorritsma voor het ondertekenen van het convenant vanuit gemeente Altena
Beantwoording schriftelijke vragen CDA Altena over afhandeling vergunningen en bouwplannen
Het college beantwoordt de vragen van de CDA fractie over de afhandeling van (ver)bouwplannen, quick scans en vergunningaanvragen van ondernemers én inwoners. Het college is zich er van bewust dat het proces nog niet altijd optimaal verloopt, maar ziet ook het positief effect van
de maatregelen die worden getroffen om het proces te beheersen en te optimaliseren.
Besluit:
In te stemmen met de beantwoording van de gestelde vragen van de CDA fractie over afhandeling vergunningen en bouwplannen
Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening gemeente Altena 2020
In dit uitvoeringsbesluit zijn allerlei zaken vastgelegd die gaan over het inzamelen van het huishoudelijk afval. Het gaat om de taken waar de gemeente verantwoordelijk is maar ook over die zaken die de gemeente van haar inwoners vraagt.
Besluit:
- Per 1 januari 2020 vervallen te verklaren:
Het Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Altena 2019. - Per 1 januari 2020 vast te stellen:
Het Uitvoeringsbesluit afvalstoffenverordening Altena 2020.
Gladheidsbestrijdingsplan
In dit plan staat beschreven wat de gemeente doet als de wegen weer glad worden. Ook bij dit onderwerp geldt dat de drie voormalige
gemeenten eigen gladheidsbestrijdingsplan hadden. Deze zijn langs elkaar gelegd en nu is er een protocol voor Altena.
Een van de uitgangspunten is dat (binnen de bebouwde kom) iedereen binnen 350 meter vanaf zijn woning op een gestrooide weg moet
kunnen komen.
Besluit:
In te stemmen met het gladheidsbestrijdingsplan gemeente Altena.
Samenwerkingsovereenkomst Crisiszorg West Brabant
Altena ondertekent samen met 15 andere gemeenten en 11 organisaties een samenwerkingsovereenkomst voor crisiszorg.
Het bijbehorende meldpunt (op dit moment alleen nog voor professionals) is 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar.
Besluit:
- Een samenwerkingsovereenkomst voor de uitvoering van de crisiszorg West-Brabant aan te gaan met de 16 gemeenten in de regio West-Brabant en 11 betrokken organisaties in het werkveld overeenkomstig bijgevoegd concept.
- Deze samenwerkingsovereenkomst met terugwerkende kracht in te laten gaan op 1 september 2019.
- De burgemeester machtigt wethouder P.C. Jorritsma voor het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst Crisiszorg West-Brabant.