Mobiliteitsvisie 2040

Gemeente Altena heeft samen met inwoners, bezoekers en het bedrijfsleven de Mobiliteitsvisie 2040 opgesteld. De gemeenteraad heeft de visie vastgesteld. Het doel van de Mobiliteitsvisie is een veilig, leefbaar, bereikbaar en duurzaam Altena.

Hoofdlijnen mobilteitsvisie

Op basis van een enquête onder inwoners, bezoekers en bedrijven, trends & ontwikkelingen en feiten & cijfers op het gebied van mobiliteit, hebben we hoofdlijnen geformuleerd voor de mobiliteitsvisie van Altena.

1.  Verbindingen naar sterke ov-assen verbeteren
  2.  Netwerken ontvlechten om leefbaarheid in kernen en veiligheid te vergroten
  3.  Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit gaan hand in hand
  4.  Bedrijvenlocaties en distributie faciliteren met goede vrachtverbindingen
  5.  Verplaatsingen op (e-)fietsafstand faciliteren met snelle, veilige en aantrekkelijke netwerken
  6.  Mobiliteit levert een actieve bijdrage aan duurzaamheidsdoelstellingen
  7.  Robuust wegennet klaar voor de toekomst
  8.  Verbindingen over water koppelen aan auto- en fietsnetwerk
  9.  Breed samenwerken vanuit eigen verantwoordelijkheden en gezamenlijke doelstellingen

hoofdlijnen mobiliteitsvisie

De 9 hoofdlijnen voor de mobilititeitsvisie geven de ambitie weer die Altena heeft op het gebied van mobiliteit. Ze beschrijven de belangrijkste principes, die de koers bepalen van de mobiliteitsvisie. Verkeersveiligheid vormt daarbij een rode draad. Op 9 februari 2021 heeft de gemeenteraad deze hoofdlijnen vastgesteld.

22 concrete projecten

De uitwerking van deze hoofdlijnen vormt het toekomstbeeld mobiliteit 2040. Om het toekomstbeeld mobiliteit 2040 waar te maken, definiëren we 22 projecten die allemaal een bijdrage leveren aan het vooropgestelde doel: een veilig, leefbaar, bereikbaar en duurzaam Altena.

U kunt de Mobiliteitsvisie en het onderliggende onderzoekrapport inzien via het raadsinformatiesysteem (agendapunt 15).

Bel of mail ons gerust als u vragen heeft

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via e-mailadres verkeer@gemeentealtena.nl of via telefoonnummer 0183 - 51 61 00.