Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of organisaties kunnen u om een VOG vragen. U kunt dit op 3 manieren regelen.

1. U doet online een aanvraag via een link van uw werkgever

Uw werkgever (of andere organisatie) heeft de VOG aanvraag online klaargezet. U ontvangt hierover van uw werkgever bericht. Deze aanvraag gaat buiten de gemeente om.

Wat heeft u nodig?

• de link in de e-mail die u van uw werkgever of andere organisatie krijgt
  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren (u betaalt de aanvraag direct met iDeal)

2. U komt langs op het gemeentehuis

U maakt eerst een afspraak om langs te komen op het gemeentehuis. Vooraf vullen u en uw werkgever het aanvraagformulier in. Het aanvraagformulier kunt u downloaden, online invullen, printen, ondertekenen en door uw werkgever laten invullen en ondertekenen. U kunt het formulier ook aanvragen via 088 998 22 00. Dan krijgt u een leeg formulier thuisgestuurd.

Wat neemt u mee naar de afspraak?

• het door u en uw werkgever ingevulde en ondertekende aanvraagformulier
  • een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
  • bij voorkeur uw pinpas of contant geld

U krijgt 2 tot 4 weken na uw aanvraag de VOG via de post thuisgestuurd. Als het ministerie uw aanvraag afwijst, dan krijgt u daarover een brief.

3. Iemand anders machtigen

U kunt iemand anders voor u laten langskomen op het gemeentehuis om de aanvraag voor u te doen. Wilt u dat doen? Maak dan voor deze persoon een afspraak  om de aanvraag te doen. Ook schrijft u een machtigingsbrief. In de brief zet u:

• waarom u de VOG nodig heeft;
  • uw handtekening;
  • de naam van de persoon die u machtigt om langs te komen;
  • de handtekening van deze persoon;
  • het adres waarop u de VOG wilt ontvangen.

De gemachtigde persoon neemt naar de afspraak mee:

• uw machtigingsbrief
  • het door u en uw werkgever ingevulde en ondertekende aanvraagformulier
  • een kopie van uw geldige paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
  • zijn of haar eigen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs

Wat zijn de kosten?

U betaalt € 33,85 voor de digitale aanvraag via uw werkgever (vrijgesteld van BTW).

Gratis VOG voor vrijwilligers

Vrijwilligers die werken met kwetsbare mensen kunnen onder voorwaarden een gratis Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. Met zo’n verklaring toont de vrijwilliger aan dat hij in het verleden niet iets heeft gedaan dat het vrijwilligerswerk in de weg staat.

Organisaties die in aanmerking willen komen voor deze regeling kunnen zich aanmelden via de website gratisvog.nl.

Bent u werkgever?

U kunt een VOG voor uw (aanstaande) medewerkers ook online aanvragen bij de Dienst Justis. U heeft hiervoor e-herkenning nodig. U kunt hier e-herkenning aanvragen.