Gemeente Altena heeft Global Goals hoog in het vaandel staan

Burgemeester Lichtenberg en wethouder Van Ooijen hesen vanmorgen samen met leden van de Fairtrade werkgroep de Global Goals vlag in top in het kader van de Global Goals Vlaggendag. Altena is een van de 140 gemeenten in Nederland die werk maakt van het behalen van de 17 wereldwijde doelen die door de Verenigde Naties zijn aangenomen.

Dagelijkse praktijk

De 17 doelen bevatten subdoelen die veel raakvlakken hebben met het dagelijks werk van Nederlandse gemeenten. Burgemeester Egbert Lichtenberg zegt dan ook: “Onze aandacht voor de Global Goals beperkt zich niet tot één datum in het jaar, we hebben hier dagelijks oog voor met het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan.”

Economie, welzijn en milieu

De Global Goals hebben betrekking op het bevorderen van economie, welzijn en milieu. Een concreet voorbeeld hoe de gemeente daaraan bijdraagt is het Cofinancieringsfonds dat eerder dit jaar is geïntroduceerd. Wethouder Van Ooijen: “Om onze economie op een toekomstbestendige manier te ontwikkelen, moedigen we met dit fonds organisaties in Altena aan om projecten op te zetten die hieraan bijdragen.”

Daarnaast wordt er volop ingezet op het aanbieden van voorzieningen ter bevordering van de vitaliteit van inwoners in alle leeftijdscategorieën. Zo bieden jongerenwerkers en sportcoaches in de diverse kernen activiteiten aan. Afgelopen zaterdag vond het evenement ‘Ontmoeten en samen bewegen’ plaats, waarmee de gemeente verenigingen aanmoedigt bewegen en ontmoeten mogelijk te maken voor ouderen, mensen met dementie en hun mantelzorgers.

Op het gebied van milieu wordt onder meer ingezet op het verduurzamen van gemeentelijk vastgoed, bedrijven en woningen. Inwoners kunnen advies op maat krijgen van een energiecoach en zaterdag 19 oktober staat het Altena Isolatie & Bespaar Festival op de agenda.